Min 9-årige søn var i weekenden til fodboldstævne i Vallensbæk. Holdets sidste kamp skulle afgøres i en straffesparkskonkurrence…

Da modstanderens 3. dreng skulle skyde, ramte bolden overliggeren og herefter ned i jorden. Den frivillige unge dommer på 18 år dømte bolden ude…

Og nu kommer det ”sjove”! Sekunderne efter løb modstanderens træner samt flere forældre ind på banen med deres smartphones og dokumenterede – fordi de naturligvis havde filmet hele kampen – at bolden var inde. Den stakkels unge frivillige dommer ændrede herefter sin dom og dømte bolden inde. Det kan jeg i øvrigt godt forstå! Han var pludselig kommet under heftigt pres med 4-5 telefoner med videofilm smidt op i ansigtet plus en større engageret forældre-fangruppe på sidelinjen, og trænerne og forældrene havde i øvrigt ret…

Men hvad var det lige jeg havde observeret, hvad var det lige der var sket foran næsen på mig, uanset om bolden var ude eller inde?

Jeg personligt var fuldstændig ligeglad, for alle spillere får jo alligevel en pokal i dag uanset placering (tror de sluttede på en 9. plads:)).

Den positive gevinst – set ud fra et kommercielt perspektiv for Salesculture – så kan disse curlingforældres adfærd komme til at betyde, at jeg om 15 år får rigtig mange sælgere at træne, fordi de er vant til at mor og far ”lukker ordren”:).

Den dystre fremtid for mig og børnene kan være, at et fåtal af børnene vælger at gå ind i verdens mest sofistikerede håndværk SALG, fordi det kræver ekstremt mange afslag, nederlag og hårdt arbejde før din succes.

Samtidig skal salgsledere, direktionsmedlemmer m.v. måske også til at overveje, om alle skal have fælles bonus, provision og andre incentives, uanset om vi leverer ”varen”, for den nye generation er jo opflasket med at alle – uanset resultat – får pokalen til sidst.

Måske rønnebærrerne bare er sure, fordi jeg aldrig selv fik en pokal på 3. holdet i Odder… men please, bliv nu væk fra fodboldstævnerne eller giv jeres børn mulighed for selv at ”lukke ordren”, da I kære forældre, ikke kan forvente at blive inviteret med ud til kunderne.

Hvad gør I derude, hvad er jeres holdning som ledere og sælgere i forhold til ”pokalen”?

Skal alle i jeres salgsorganisation have bonus/provision uanset indsats og resultat?

Er det en kombination af individuel og teambonus, der giver bedst effekt?

Eller behøver vi sælgere overhovedet at have en gulerod måske fastløn?

Kontaktinformation

Salesculture
SOHO
Flæsketorvet 68, 1.
1711 København V

CVR: 33648804